Εκπαιδευτικό σενάριο: Βιώσιμος Τουρισμός – Ξενοδοχειακή μονάδα Σύνδεση με μαθήματα:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Πλαίσιο/ ΕνεργοποίησηΓενικοί στόχοι μαθήματος: Να αντιληφθούν οι μαθητές ότι και η επιχείρηση στον τουριστικό τομέα λειτουργεί μέσα ένα κοινωνικό, φυσικό, οικονομικό, πολιτισμικό περιβάλλον και έχει ευθύνη συνεισφοράς σε αυτό με βάση το όραμα της αειφορίας. Οι μαθητές μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων θα γνωρίσουν λειτουργίες μιας ξενοδοχειακής επιχείρησης και πως μπορεί η ξενοδοχειακή μονάδα ως επιχείρηση να λειτουργεί με το όραμα της αειφορίας και του βιώσιμου τουρισμού. Προηγούμενη γνώση που θα αξιοποιηθεί στο μάθημα: - Λειτουργίες επιχείρησης Δραστηριότητες ενεργοποίησης της, διερεύνηση προηγούμενης γνώσης: Προβολή σύντομου οπτικοακουστικού υλικού (βίντεο από το κανάλι Euronews) όπου παρουσιάζει την τάση οι ξενοδοχειακές μονάδες να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να αποκτήσουν Ευρωπαϊκό Οικολογικό Σήμα. Σημαντικό στοιχείο για αφόρμηση συζήτησης και το οποίο αναφέρεται στο βίντεο: προκύπτει από διεθνείς έρευνες ότι όλο και περισσότεροι πελάτες αναζητούν ξενοδοχεία που σέβονται το περιβάλλον. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ειδικοί σκοποί
Οι
μαθητές να αναγνωρίζουν την έννοια Λειτουργία της επιχείρησης και το
αντικείμενο των εξεταζόμενων λειτουργιών στα πλαίσια της αειφορίας
Οι μαθητές να αναγνωρίζουν την σπουδαιότητα η τουριστική επιχείρηση να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας
Οι
μαθητές να
σχεδιάζουν συνεργατικά ενέργειες για μια τουριστική επιχείρηση που
μπορούν να
δώσουν
το όραμα της
αειφορίας με βάση τους πυλώνες για την βιώσιμη ανάπτυξη
Οι μαθητές να διερωτώνται για την
ευθύνη των
τουριστικών επιχειρήσεων απέναντι στο φυσικό
- κοινωνικό - πολιτιστικό και οικονομικό περιβάλλον
στο οποίο λειτουργούν.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ΔιασυνδέσειςΔιεπιστημονικότητα: Η διεπιστημονικότητα μπορεί να αξιοποιηθεί στο σενάριο σε πολλά σημεία. Η ομάδα των μαθητών «Α. Πυλώνας Περιβάλλον» ασχολείται με ενέργειες εξοικονόμηση ενέργειας (π.χ. Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, λαμπτήρες LED κ.α. ) , με ενέργειες εξοικονόμησης νερού καθώς και με ενέργειες διαχείρισης απορριμμάτων (π.χ. ανακύκλωση, κομποστοποιήση). Εκπαίδευση για την αειφόρο / βιώσιμη ανάπτυξη: Διασύνδεση ενότητας με τους έξι μαθησιακού στόχους Μαθαίνω να γνωρίζω: Το εκπαιδευτικό σενάριο μέσω του παιχνιδιού-ρόλων με χρήση αυθεντικών στοιχείων από πραγματικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις συμβάλει οι μαθητές να βιώσουν, να οικοδομήσουν και να μετασχηματίσουν την γνώση για να κάνουν την βιωσιμότητα τρόπο ζωής Μαθαίνω να είμαι: Οι μαθητές καλούνται να σχεδιάσουν και να επιλέξουν ενέργειες στο όραμα της αειφορίας για μια ξενοδοχειακή μονάδα ώστε να αποκτήσουν την αίσθηση της ευθύνης απέναντι στο κοινωνικό σύνολο καλλιεργώντας την αίσθηση του είμαι και όχι του έχω Μαθαίνω να ζούμε μαζί βιώσιμα: Το εκπαιδευτικό σενάριο συμβάλλει οι μαθητές να ασχοληθούν με πρακτικές που οδηγούν σε μια αρμονική συνύπαρξη του ανθρώπου με τον φυσικό κόσμο. Μαθαίνω να κάνω: Το εκπαιδευτικό σενάριο οδηγεί σε διαδικασίες που απαιτούν τη συγχώνευση γνώσης και δράσης. Οι μαθητές καλούνται ως στελέχη επιχείρησης να ενεργήσουν συνεργατικά. Επίσης στην δραστηριότητα 9 προτρέπονται να δράσουν εκτός τάξης στις τοπικές κοινωνίες μεταφέροντας το όραμα της αειφορίας. Μαθαίνω να δίνω: Το εκπαιδευτικό σενάριο υιοθετεί την αναγκαιότητα για συμμετοχή των μελών στην πρόοδο της ομάδας / κοινωνίας τους. Μαθαίνω να μετασχηματίζω τον εαυτό μου και την κοινωνία: Οι μαθητές προσεγγίζουν την έννοια της επιχείρησης όχι ως μια αποκλειστική «μηχανή» μεγιστοποίησης του κέρδους αλλά ως ένα οργανισμό με ευθύνη απέναντι στην κοινωνία. Μέσα από το παιχνίδι ρόλων μετασχηματίζουν παγιωμένες αντιλήψεις και «εικόνες» για την επιχειρηματικότητα. Διασύνδεση με τους τέσσερίς πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: Το εκπαιδευτικό σενάριο στηρίζεται και συνδέεται άμεσα και με τους τέσσερις πυλώνες βιώσιμης ανάπτυξης. Οι μαθητές αναλαμβάνουν να προτείνουν και κατόπιν να επιλέξουν ενέργειες (με βάση πραγματικά ερωτηματολόγια) που μπορεί να υλοποιήσει μια ξενοδοχειακή μονάδα ανά πυλώνα Βιώσιμης Ανάπτυξης. Διασύνδεση ενότητας με τις 10 δεξιότητες: Κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων: Οι μαθητές καλούνται να σκεφθούν κριτικά το ρόλο των επιχειρήσεων σε σχέση με το κοινωνικό, πολιτισμικό, φυσικό και οικονομικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται και να προτείνουν δράσεις ώστε να ελαχιστοποιήσουν τα προβλήματα που προκαλούν (π.χ. μόλυνση ατμόσφαιρας) από την δραστηριότητα τους. Η προβληματική βασίζεται σε ερωτηματολόγια που καλούνται να απαντήσουν πραγματικές ξενοδοχειακές μονάδες. Επικοινωνία: Το εκπαιδευτικό σενάριο στην εξέλιξη του στηρίζεται στην επικοινωνία των μαθητών κυρίως μεταξύ τους αλλά και με τον εκπαιδευτικό. Συνεργασία: Οι μαθητές καλούνται να εργασθούν ομαδικά και η συνεργασία αυτή αποτελεί βασικό στοιχείο για την εξέλιξη του σεναρίου. Η συνεργασία είναι απαραίτητη όχι μόνο μέσα στα μέλη της ομάδα (ενδο-ομαδική) αλλά είναι ιδιαίτερα απαραίτητη η συνεργασία και των τεσσάρων ομάδων μαθητών μεταξύ τους (δι-ομαδική) ώστε να πετύχουν τον στόχο τους. Δημιουργικότητα και καινοτομία: Βασικό σημείο του σεναρίου είναι η πρόκληση στην δημιουργικότητα των μαθητών. Συνδεσιμότητα: Σύνδεση της λειτουργίας των επιχειρήσεων με ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος, της τοπικής αλλά και παγκόσμιας κοινωνίας και οικονομίας. Οι ενέργειες που καλούνται να επιλέξουν μέσα από το εκπαιδευτικό εργαλείο οι μαθητές βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα που είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο και αναφέρονται ως πηγές. Κριτική συνείδηση: Οι μαθητές μέσα από το εκπαιδευτικό σενάριο μπορούν να συνειδητοποιήσουν το κοινωνικό-οικονομικό πλαίσιο στο οποίο λειτουργούν οι τουριστικές επιχειρήσεις. Μπορούν να αντιπαραβάλλουν την επιχείρηση ως οργανισμό με αποκλειστικό σκοπό το κέρδος που λειτουργεί αποκομμένη από το περιβάλλον της με την επιχείρηση που αντιλαμβάνεται την θέση και τη λειτουργία της στο κοινωνικό-οικονομικό-πολιτιστικό-φυσικό περιβάλλον στο οποίο δρα. Κριτική αναστοχασμός: Αναστοχασμός απέναντι στην τουριστική επιχείρηση που δρα με αποκλειστικό σκοπό το μέγιστο κέρδος και λειτουργεί αποκομμένη από το περιβάλλον της σε σχέση με την επιχείρηση που αντιλαμβάνεται την θέση και τη λειτουργία της στο κοινωνικό-οικονομικό-πολιτιστικό-φυσικό περιβάλλον στο οποίο δρα. Κριτικός αναστοχασμός για τα προσωπικά τους πιστεύω και τις δικές τους αξίες για το τι είδους επιχειρήσεις θέλουν ως καταναλωτές αλλά και ως μελλοντικοί επιχειρηματίες. Διαπολιτισμικές ικανότητες: Οι μαθητές σχεδιάζοντας ενέργειες στον πυλώνα πολιτισμό έχουν την ευκαιρία να αντιληφθούν την αξία της διαπολιτισμικής συνείδησης. Συνυπευθυνότητα: Μέσα από το παιχνίδι ρόλων οι μαθητές προσλαμβάνουν βιωματικά την έννοια της ευθύνης και της συνυπευθυνότητας. Οικοδόμηση γνώσης: Μαθητοκεντρική προσέγγιση στην οικοδόμηση γνώσης μέσα από το παιχνίδι ρόλων. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Υλικό – ΠηγέςΜπορούν να χρησιμοποιηθούν τα αντίστοιχα σχολικά βιβλία ανάλογα με την τάξη στην οποία εφαρμόζεται το εκπαιδευτικό σενάριο:
Β
τάξη ΕΠΑΛ: Εισαγωγή
στον Τουρισμό (θεωρία) (το
σενάριο αφορά τον βιώσιμο τουρισμό)
Β τάξη ΕΠΑΛ: Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ (αφορά το βιώσιμο μάρκετινγκ στον ξενοδοχειακό τομέα, και εξετάζει την Διεύθυνση των Δημοσίων Σχέσεων)
"A. Πυλώνας Περιβάλλον.xlsx" (αρχείο για την Α ομάδα) "B. Πυλώνας Εργασία.xlsx" (αρχείο για την Β ομάδα) "Γ. Πυλώνας Κοινωνία-Πολιτισμός.xlsx" (αρχείο για την Γ ομάδα)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Οργάνωση τάξηςΟι μαθητές χωρίζονται αρχικά σε ομάδες που αντιστοιχούν σε ομάδες που αντιστοιχούν σε 2 ξενοδοχεία: Το ξενοδοχείο ΑΑ και το ξενοδοχείο ΒΒ. Κατόπιν κάθε ξενοδοχείο / ομάδα χωρίζεται σε 4 υπο-ομάδες. Α, Β, Γ, Δ Οι τρείς υπό-ομάδες είναι οι εξής: (όσων ατόμων / ανά ομάδα θέλετε )
Η
Δ υπό-ομάδα
αποτελεί το Διοικητικό Συμβούλιο του ξενοδοχείου και αποτελείται από 4
μέλη: Πρόεδρο,
Αντιπρόεδρο, Διευθύνων Σύμβουλο και Γενικό Διευθυντή. (ή τουλάχιστον 3
άτομα) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Στοιχεία αυθεντικής αξιολόγησηςΟργανόγραμμα αυθεντικής αξιολόγησης
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Διαδικασίες υλοποίησης διδασκαλίας κατά φάσηΤο σενάριο βασίζεται σε ένα παιχνίδι ρόλων. Οι μαθητές καλούνται ως στελέχη μιας ξενοδοχειακής μονάδας να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για μια ενδεχόμενη επένδυση. Λαμβάνοντας υπόψιν τις έρευνες που αναφέρθηκαν στο εισαγωγικό βίντεο το Διοικητικό Συμβούλιο της ξενοδοχειακής μονάδας αποφάσισε να επενδύσει ένα ποσό για την αναβάθμιση του ξενοδοχείου ώστε να αποκτήσει τις υποδομές που θα είναι φιλικές προς το περιβάλλον αλλά και να αποκτήσει μια κουλτούρα - πολιτική που θα βασίζεται στο όραμα της αειφορίας. Οι μαθητές καλούνται να διαχειριστούν ένα διαθέσιμο (εικονικό) χρηματικό ποσό για την υλοποίηση της παραπάνω επένδυσης. Οι αποφάσεις τους αξιολογούνται από το εκπαιδευτικό εργαλείο (παρέχεται) και το ξενοδοχείο λαμβάνει μια πιστοποίηση «αειφόρου ξενοδοχείου» εφόσον συγκεντρώσει έναν ελάχιστο αριθμό πόντων. Εναλλακτικά μπορεί να γίνει σύγκριση σε δύο-τρεις ομάδες μαθητών (δύο-τρία αντίστοιχα ξενοδοχεία) για το ποιο συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό πόντων σε σχέση και με τα χρήματα που επένδυσε. Το εκπαιδευτικό σενάριο απαιτεί 2 ή 3 διδακτικές ώρες ανάλογα με την έκταση που επιθυμεί και χρειάζεται η τάξη (εκπαιδευτικός και μαθητές). Το βασικό σενάριο απαιτεί 1 διδακτική ώρα. 1η διδακτική ώρα Α φάση: Εισαγωγή - Ανάκληση προηγούμενης γνώσης (5 λεπτά) Β φάση: Οικοδόμηση γνώσης / δεξιοτήτων / στάσεων (Παιχνίδι ρόλων) (30 λεπτά) Γ φάση: Συμπεράσματα – Ανατροφοδότηση (10 λεπτά) 2η διδακτική ώρα ή και 3η διδακτική ώρα Α φάση: Εισαγωγή (10 λεπτά) Β φάση: Οικοδόμηση γνώσης / δεξιοτήτων / στάσεων (Παιχνίδι ρόλων – εκπαιδευτικό εργαλείο) (20 λεπτά ή 35 λεπτά αν επεκταθεί σε 3 διδακτικές ώρες) Γ φάση: Συμπεράσματα – Ανατροφοδότηση (15 λεπτά ή 45 λεπτά αν επεκταθεί σε 3 διδακτικές ώρες) 1η διδακτική ώρα Α Φάση: Εισαγωγή - Ανάκληση προηγούμενης γνώσης Δραστηριότητα 1: Προβολή σύντομου οπτικοακουστικού υλικού, βίντεο από το κανάλι Euronews, όπου παρουσιάζει τις τάσεις να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να αποκτήσουν Ευρωπαϊκό Οικολογικό Σήμα. Σημαντικό στοιχείο για αφόρμηση και σύντομη συζήτηση το στοιχείο το οποίο αναφέρεται στο βίντεο: προκύπτει από διεθνείς έρευνες ότι όλο και περισσότεροι πελάτες αναζητούν ξενοδοχεία που σέβονται το περιβάλλον. Δραστηριότητα 2: Παρουσίαση του φύλλου με το οργανόγραμμα της ξενοδοχειακής μονάδας (Οργανόγραμμα ξενοδοχείου(Δραστ.2) με τις Διευθύνσεις / λειτουργίες της ξενοδοχειακής μονάδας και τον σκοπό της κάθε Διεύθυνσης / λειτουργίας και συζήτηση στην τάξη. Β Φάση: Οικοδόμηση γνώσης (Παιχνίδι ρόλων) Δραστηριότητα 3: Χωρισμός των ομάδων όπως περιγράφεται παραπάνω στην «οργάνωση της τάξης» και διανομή των φύλλων εργασίας ανά ομάδα «Φύλλα εργασίας(Δραστ.3)». Η κάθε ομάδα καλείται να καταγράψει ενέργειες για την αναβάθμιση του ξενοδοχείου ώστε να αποκτήσει την κουλτούρα της αειφορίας. Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ ομάδα) συντονίζει και ελέγχει τις εργασίες των διευθύνσεων του ξενοδοχείου (ομάδες Α, Β, Γ) Δραστηριότητα 4: Στην ολομέλεια παρουσιάζει η κάθε ομάδα τις ενέργειες που προτείνει και το Διοικητικό Συμβούλιο επιλέγει ποιες ενέργειες ανά Διεύθυνση θεωρεί απαραίτητες για υλοποίηση. Γ. Φάση: Συμπεράσματα - Ανατροφοδότηση Δραστηριότητα 5: Αναστοχασμός για προηγούμενη γνώση. Ενδεικτικές ερωτήσεις: Πως το ξενοδοχείο μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας και νερού; Πως μπορεί να διαχειριστεί ή ακόμα και να μειώσει τα απορρίμματα του; Τι μπορεί να ενσωματώσει στην πολιτική – κουλτούρα του που μπορούν να συμβάλλουν στο όραμα της αειφορίας; Η επιχείρηση μπορεί να έχει αποκλειστικό σκοπό το κέρδος αγνοώντας το περιβάλλον στο οποίο δρα; Η επιχείρηση που υιοθετεί το όραμα της αειφορίας δεν σκοπεύει στο κέρδος; 2η διδακτική ώρα ή και 3η διδακτική Α Φάση: Εισαγωγή - Ανάκληση προηγούμενης γνώσης Δραστηριότητα 6: Δίνεται στους μαθητές ανά ομάδα το εκπαιδευτικό εργαλείο (χρήση Η/Υ).
Η Δ ομάδα αναλαμβάνει τον συντονισμό (δεν λαμβάνει κάποιο αρχείο). Οι μαθητές συγκρίνουν τις απαντήσεις τους από την προηγούμενη διδακτική ώρα με τα αληθινά δεδομένα που υπάρχουν στα αρχεία που τους δόθηκαν. Σε αυτά περιέχονται ερωτηματολόγια που χρησιμοποιούνται σε πραγματικά ξενοδοχεία που επιθυμούν να πιστοποιηθούν ως «πράσινα ξενοδοχεία», όπως επίσης ερωτηματολόγιο διερεύνησης εργασιακού κλίματος που χρησιμοποιείται από μεγάλες επιχειρήσεις. Β Φάση: Οικοδόμηση γνώσης (Παιχνίδι ρόλων – χρήση εκπαιδευτικού εργαλείου) Δραστηριότητα 7. Εκπαιδευτικό παιχνίδι (παρέχεται). Υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες στο αρχείο για τον εκπαιδευτικό «Τελική Αξιολόγηση.xlsx». Ο εκπαιδευτικός ορίζει ένα εικονικό χρηματικό ποσό διαθέσιμο στους μαθητές προς επένδυση και το συμπληρώνει στο ηλεκτρονικό αρχείο «Τελική Αξιολόγηση.xlsx». Η ομάδα Δ (Διοικητικό Συμβούλιο) πρέπει να αποφασίσει τι ποσό από το διαθέσιμο ποσό που ορίστηκε από τον εκπαιδευτικό θα διαθέσει ανά πυλώνα. Τι πόσο δηλαδή θα έχουν στην διάθεση τους οι ομάδες Α, Β, Γ. Τα ποσά αυτά συμπληρώνονται στα 3 ηλεκτρονικά αρχεία των ομάδων. Για παράδειγμα σε συνολική επένδυση 80.000 ευρώ το Διοικητικό Συμβούλιο κατανέμει: Α ομαδα:65.000, Β ομάδα: 10.000 και Γ ομάδα: 5.000. Η κάθε ομάδα (Α, Β, Γ) διαχειρίζεται το αντίστοιχο αρχείο Excel (τα αρχεία έχουν το όνομα της ομάδας τους) ώστε να διαθέσει τα χρήματα της επένδυσης με τον καλύτερο τρόπο ώστε να συλλέξει πόντους στην αξιολόγηση του ξενοδοχείου. Η ομάδα Δ συντονίζει και συνεργάζεται με όλες τις ομάδες για καλύτερο αποτέλεσμα. Για παράδειγμα αν σε μία ομάδα περισσεύουν χρήματα μπορεί να αποφασίσει την ανακατανομή χρημάτων στις ομάδες ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως το διαθέσιμο ποσό. Όταν οι ομάδες ολοκληρώσουν το έργο τους παραδίδουν στον εκπαιδευτικό τα τρία αρχεία excel. Δημιουργήστε ένα φάκελο που θα περιλαμβάνει και τα τέσσερα αρχεία. Στο αρχείο "Τελική Αξιολόγηση.xlsx" παρουσιάζονται οι τελικοί πόντοι αξιολόγησης του ξενοδοχείου (ανά πυλώνα και συγκεντρωτικά) καθώς και το κόστος υλοποίησης που θα απαιτηθεί. Αν το ξενοδοχείο συγκέντρωσε 190 πόντους (σε σύνολο 250) λαμβάνει την πιστοποίηση «αειφόρου ξενοδοχείου» Μπορείτε βέβαια αν έχετε ορίσει 2 η παραπάνω διαφορετικά ξενοδοχεία να συγκρίνεται ποιο ξενοδοχείο συνέλλεξε τους περισσότερους πόντους αξιολόγησης με τα λιγότερα χρήματα. Γ. Φάση: Συμπεράσματα - Ανατροφοδότηση Δραστηριότητα 8. Ενδεικτικές ερωτήσεις προς συζήτηση / ανατροφοδότηση:
Δραστηριότητα 9. Δράση εκτός τάξης. Προτεινόμενο φύλλο εργασίας που προτρέπει τους μαθητές να ερευνήσουν τις τουριστικές μονάδες τις περιοχής τους εφόσον είναι εφικτό. «Δράση εκτός τάξης(Δραστ.9)» |