Το παρακάτω σενάριο αναδείχθηκε ως η καλύτερη εκπαιδευτική προσέγγιση στο Στόχο 14 βιώσιμης ανάπτυξης στην κατηγορία Σχέδια Μαθήματος στον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό για τους 17 στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης Bravo Schools.
|
|
Εκπαιδευτικό σενάριο: Τραγωδία Κοινόχρηστων Πόρων Σύνδεση με μαθήματα: Το προτεινόμενο εκπαιδευτικό σενάριο αποτελεί
πρόταση εμπλουτισμού του Αναλυτικού Προγράμματος των οικονομικών
μαθημάτων. Σήμερα διαπιστώνεται ένα κενό στα Αναλυτικά Προγράμματα
σχετικά με θέματα που αφορούν τα οικονομικά του περιβάλλοντος και το
προτεινόμενο σενάριο ευελπιστεί να το καλύψει. Παρόλο που το σενάριο
αφορά κυρίως μια πρόταση για το μέλλον (όταν επανεξετασθούν τα
Αναλυτικά Προγράμματα) ο εκπαιδευτικός, εφόσον επιθυμεί,
μπορεί να το υλοποιήσει βασιζόμενος στα μαθήματα που αναφέρονται
παρακάτω.
Το εκπαιδευτικό σενάριο «Τραγωδία Κοινόχρηστων Πόρων» συνδέεται άμεσα με το εκπαιδευτικό σενάριο «Εξωτερικό κόστος». Ανάλογα με την έκταση, τους στόχους και το επίπεδο δυσκολίας που επιθυμεί ο εκπαιδευτικός μπορεί να υλοποιήσει το εκπαιδευτικό σενάριο «Τραγωδία Κοινόχρηστων πόρων» ως α’ βαθμού δυσκολίας και το εκπαιδευτικό σενάριο «Εξωτερικό κόστος» ως β’ βαθμού δυσκολίας. Το προτεινόμενο εκπαιδευτικό σενάριο «Τραγωδία Κοινόχρηστων Πόρων» μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αντιληφθούν βιωματικά την επίδραση των επιχειρήσεων στο φυσικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον. To σενάριο αφορά την «τραγωδία των κοινόχρηστων πόρων», το οποίο αποτελεί κλασικό ζήτημα της οικονομικής του περιβάλλοντος. Το εκπαιδευτικό σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί στην τάξη στα παρακάτω μαθήματα εφόσον ο εκπαιδευτικός επιθυμεί να δώσει την οπτική της αειφορίας.
Χρονική
Διάρκεια: |
||||||||||||||||||||||||
Πλαίσιο/ Ενεργοποίηση
Να αντιληφθούν οι
μαθητές μέσα από ένα βιωματικό παιχνίδι την επίδραση
των επιχειρήσεων στο φυσικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον και
πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα της «τραγωδίας των κοινόχρηστων πόρων».
Σύντομη αναφορά
στο βιωματικό παιχνίδι και τους κανόνες του. Τα
βιωματικά παιχνίδια προκαλούν τους μαθητές να δράσουν, να υιοθετήσουν
ρόλους και έτσι περιέχουν δυναμικά στοιχεία αφόρμησης που διεγείρουν το
ενδιαφέρον τους.
|
||||||||||||||||||||||||
Ειδικοί σκοποί Οι μαθητές να είναι σε θέση 1)Σε επίπεδο γνώσεων: - να αντιληφθούν την επίδραση των επιχειρήσεων στο φυσικό, οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον - να αναγνωρίζουν το πρόβλημα διαχείρισης των κοινόχρηστων πόρων 2)Σε επίπεδο δεξιοτήτων: - να συνεργάζονται για την επίλυση προβλημάτων που αφορούν το κοινωνικό σύνολο όπως το πρόβλημα των κοινόχρηστων πόρων 3) Σε επίπεδο στάσεων: - να διερωτώνται για την προβληματική διαχείριση του οικονομικού συστήματος στους κοινόχρηστους πόρους - να διερωτώνται για την καταναλωτική συμπεριφορά τους και την επίδραση της στο περιβάλλον |
||||||||||||||||||||||||
Διασυνδέσεις Διεπιστημονικότητα: Εκπαίδευση για την
αειφόρο / βιώσιμη ανάπτυξη:
Διασύνδεση ενότητας με τους έξι μαθησιακού στόχους Μαθαίνω
να γνωρίζω: Το
εκπαιδευτικό σενάριο μέσω του βιωματικού παιχνιδιού αλλά και των άρθρων
που στηρίζονται σε αληθινά δεδομένα («Φύλλο
αξιολόγηση-ανατροφοδότηση(Δραστ.6)»)
συμβάλει οι μαθητές να βιώσουν,
να οικοδομήσουν και να μετασχηματίσουν την γνώση για να κάνουν την
βιωσιμότητα τρόπο ζωής Διασύνδεση με τους τέσσερίς πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: Το εκπαιδευτικό σενάριο συνδέεται κυρίως με τους άξονες οικονομία και περιβάλλον. Μέσα όμως από τις δραστηριότητες που προτείνονται στο «Φύλλο αξιολόγηση-ανατροφοδότηση(Δραστ.6)» υπάρχει η σύνδεση και με την κοινωνία και με τον πολιτισμό ως πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης. Διασύνδεση ενότητας με τις 10 δεξιότητες: Κριτική
σκέψη και επίλυση προβλημάτων: Οι μαθητές καλούνται να σκεφθούν κριτικά και να
επιλύσουν στην «μικρή» τους κοινωνία το πρόβλημα των κοινόχρηστων πόρων
σε συνδυασμό με την επιδίωξη του ατομικού τους συμφέροντος. |
||||||||||||||||||||||||
Υλικό – Πηγές
Ιστοσελίδα για την υπεραλίευση
στην μεσόγειο
βίντεο για υπεύθυνη κατανάλωση οδηγό WWF για την βιώσιμη κατανάλωση ψαριών άρθρο: Πώς η υπεραλίευση «αδειάζει» τις θάλασσες και τις τσέπες των ψαράδων
Σαρτζετάκης Ε.(2013). Οικονομική
του Περιβάλλοντος και των Φυσικών Πόρων.
‘Ανοικτά μαθήματα. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. |
||||||||||||||||||||||||
Οργάνωση τάξης Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες
των έξι ατόμων. (Ανάλογα με το συνολικό πλήθος των μαθητών
προσαρμόζουμε τον αριθμό των μελών στις ομάδες). Κάθε ομάδα έχει στην
διάθεση της μία κοινόχρηστη λίμνη (το κουτί ή την σακούλα). Στην
περίπτωση της εξαμελούς ομάδας, οι 5 μαθητές στην ομάδα αντιπροσωπεύουν
από έναν αλιέα ο
οποίος δραστηριοποιείται σε αυτήν την κοινόχρηστη λίμνη και ο έκτος
μαθητής ορίζεται ως επιτηρητής ώστε να κρατάει σημειώσεις κατά την
διάρκεια του παιχνιδιού και να ελέγχει ότι τηρούνται οι κανόνες. Το παιχνίδι μπορεί να διεξαχθεί και στο εργαστήριο Η/Υ και να χρησιμοποιηθεί το διαδικτυακό εκπαιδευτικό εργαλείο "Κοινόχρηστοι πόροι" που μπορεί να βοηθήσει στην διεξαγωγή του παιχνιδιού. |
||||||||||||||||||||||||
Στοιχεία αυθεντικής αξιολόγησης Οργανόγραμμα αυθεντικής αξιολόγησης
|
||||||||||||||||||||||||
Διαδικασίες υλοποίησης διδασκαλίας κατά φάση Το βασικό εκπαιδευτικό σενάριο μπορεί να υλοποιηθεί σε μία διδακτική ώρα. Το εκτεταμένο σενάριο απαιτεί άλλη μία διδακτική ώρα. Βασικό εκπαιδευτικό σενάριο: (1η διδακτική ώρα) Το βασικό εκπαιδευτικό σενάριο βασίζεται σε τρείς φάσεις: (στην παρένθεση παρέχονται ενδεικτικοί χρόνοι) Α φάση: Εισαγωγή (5 λεπτά) Β φάση: Οικοδόμηση γνώσης / δεξιοτήτων / στάσεων (Παιχνίδι ρόλων) (30 λεπτά) Γ φάση: Συμπεράσματα – Ανατροφοδότηση (10 λεπτά) Α Φάση: Εισαγωγή Δραστηριότητα 1: Σύντομη αναφορά στο βιωματικό παιχνίδι και στους κανόνες του. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες όπως αναφέρθηκε παραπάνω στην οργάνωση της τάξης. Αναθέτουμε τους ρόλους. Οι αναλυτικές οδηγίες του παιχνιδιού καθώς και χρήσιμες παρατηρήσεις για τον εκπαιδευτικό: «Παιχνίδι Τραγωδία Κοινόχρηστων πόρων». Β Φάση: Οικοδόμηση γνώσης (Βιωματικό παιχνίδι) Δραστηριότητα 2: Έναρξη παιχνιδιού. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι συντονιστικός ώστε όλες οι ομάδες μαθητών να συμμετέχουν στο παιχνίδι σύμφωνα με τους κανόνες. Το διαδικτυακό εκπαιδευτικό εργαλείο "Κοινόχρηστοι πόροι" μπορεί να βοηθήσει στην διεξαγωγή του παιχνιδιού καθώς οι μαθητές καταγράφουν τα ψάρια που αλιεύουν ανά γύρο και το εργαλείο καθοδηγεί το βιωματικό παιχνίδι. Οι μαθητές μέσα από το βιωματικό παιχνίδι αντιλαμβάνονται την σύγκρουση του ατομικού συμφέροντος με το κοινωνικό συμφέρον και ότι η ορθολογική πράξη για το άτομο μπορεί να είναι ανορθολογική για το κοινωνικό σύνολο. Κάθε μαθητής προσπαθεί να νικήσει (συγκεντρώνοντας τα περισσότερα ψάρια) λαμβάνοντας υπόψιν του όμως και τις ανάγκες όλης της ομάδας του (κοινωνίας).Στο τέλος του 3ου γύρου του παιχνιδιού κηρύσσετε το τέλος του παιχνιδιού. Δραστηριότητα 3: Σύντομη παρουσίαση από κάθε ομάδα στην ολομέλεια για το ποιος από κάθε ομάδα έχει τα περισσότερα ψάρια και ανακηρύσσετε ο νικητής της τάξης. Δραστηριότητα 4: Αναστοχασμός στην ολομέλεια. Πιθανοί προβληματισμοί ανάλογα την έκταση που επιθυμεί ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές να δώσουν στη συζήτηση.
Υπάρχουν ομάδες που εξάντλησαν τα
αλιεύματα και δεν μπόρεσαν να παράγουν σε κάποιο γύρο; Ποια ομάδα έχασε τα περισσότερα ψάρια; Γιατί; Πως συμπεριφέρθηκαν τα μέλη της; Ποια ομάδα διατήρησε τα περισσότερα ψάρια; Γιατί; Πως συμπεριφέρθηκαν τα μέλη της; Τι προτείνετε ως λύση του προβλήματος της υπερ-αλίευσης στην κοινόχρηστη λίμνη; Ως καταναλωτές μπορούμε να κάνουμε κάτι; Γ. Φάση: Συμπεράσματα- Ανατροφοδότηση: Δραστηριότητα 5:Ο εκπαιδευτικός ονοματίζει την
«τραγωδία των κοινόχρηστων πόρων» που οι μαθητές έχουν μόνοι τους
ανακαλύψει μέσα από το βιωματικό παιχνίδι. Αναστοχασμός για την
επίδραση της ανθρώπινης δραστηριότητάς στο περιβάλλον.
Στο εκτεταμένο σενάριο οι μαθητές
θα συμμετέχουν στο ίδιο με παιχνίδι (με τις ίδιες ομάδες) όπως και στο
βασικό σενάριο με μία όμως σημαντική διαφορά. Η λίμνη δεν θα είναι ένα
αδιάφανες κουτί ή μία αδιαφανή σακούλα αλλά αντίθετα τα ψάρια θα είναι φανερά μπροστά από
κάθε ομάδα. Στο εκτεταμένο σενάριο οι μαθητές γνωρίζουν πλέον για το
πρόβλημα της τραγωδίας των κοινόχρηστων πόρων και επίσης οι κινήσεις
του κάθε μαθητή όταν αλιεύει ψάρια από την λίμνη θα είναι φανερές σε
όλους.
|